DOMAINS / DOMENII   Home   Help   About me   Forum   Guestbook   Contact  
 • MOBILE STAMPS  
    - General Revenues  
    - Customs / Commercial  
    - Invoices & Bills  
    - Receipts & Air Fund  
    - National Defense  
    - Judicial / Statistical  
    - Passports / Touristics  
    - Foreign Affairs / Consulate  
    - Labour / Inssurances  
    - Assistance / Charity  
    - Dues / Funds  
    - Unidentified  
 • FIXED STAMPS  
    - Imprinted & embosed  
    - Doc. watermarks  
    - Doc. paper types  
    - Bills & bank drafts  
 • CINDERELLAS  
    - National  
    - Local  
 • STATIONERY  
    - Parcel cards / Frahte  
    - Veterinary  
    - Local Court / Citatii  
 • CANCELLATIONS  
    - Oficial State  
    - Rural  
    - Courts  
    - Private  
 • ESSAYS / FORGERIES  
    - Essays / Proofs  
    - Forgeries  
 • CATALOGUE  
    - 1856 - 1948  
    - after  
 • DOCUMENTS INFO  
    - 1856 - 1900  
    - 1900 - 1956  
     
 
Completări la studiul supratiparului "Gültig 9. Armee" cadru subțire, 1917-1918
      Am achiziționat recent, la un preț destul de piperat, cea mai mare formațiune de timbre fiscale 1 leu Carol 1 cu supratipar "Gültig 9. Armee" cunoscută până acum. Aproape o coală (placa de tipar conținea 50 de timbre***) cu 46 de timbre de 1 leu Carol I cu supratipar "Gültig 9. Armee" în cadru subțire. O piesă frumoasă, care completează exponatul meu, și care oferă răspunsuri la multe întrebări legate de acest supratipar (foto 1).
foto 1
      Fiind în posesia altor blocuri mai mici, de 8, 12 sau 16 timbre și a altora de 40, am observat de mult timp existența unor microsemne care se regăseau la toate valorile, dar nu reușeam să fac legătura între ele. Am "periat" literatura de specialitate cunoscută, puțină de altfel, dar nimeni nu a dat lămuriri asupra modului în care s-a efectuat supratipărirea, poziționarea în coală (deoarece apar microsemne vizibile la ambele tipuri de supratipar), date concrete de punere sau scoatere din circulație.
      Tot ce s-a scris a fost pe tema circulației poștale și a cenzurii militare, subiecte tratate de colecționarii și expozanții de până acum, fără a se intra în subiectul delicat al tipăririi timbrelor. Mai mult, abundența de făcături filatelice executate în timpul și după apariția acestor timbre, lipsa unor arhive (informația vehiculată ar fi că trupele germane de ocupație au luat toată arhiva în timpul retragerii), precum și a câtorva scrisori ale unor negustori filatelici, în care se confirmă că au ștampile poștale și le pot antedata, umbresc și bulversează piața filatelică. În ultimul timp, au apărut câteva articole ale unor colecționari, care dețin cantități neprecizate din acest material filatelic, care se rezumă numai la a descrie, la modul general, unele piese, fără însă a oferi studii complete.
      Obsesiva întrebare "Câte supratipare cu <9 căzut> sunt și locul lor în coală ?" capătă, acum un răspuns cert. Norocul de a achiziționa mai multe bloculețe și blocuri de timbre supratipărite, precum și achiziționarea de pe internet a altor fragmente de coală, determină existența și locul microsemnelor, care se păstrează la toate aceste formațiuni. Achiziția aceasta de ultimă oră, mă determină să scriu articolul de față. Mă voi referi exclusiv la supratipare și poziționarea lor, argumentând cu reporturi bazate pe microsemnele fiecărei casete (clișeu) de supratipar. Pentru o înțelegere cât mai bună a acestor reporturi, trebuie întâi să arăt cum s-a făcut supratipărirea și pe ce tip de mașini. Încă din articolul publicat în FILATELIA nr. 9/2008 am încercat, împreună cu cercetătorul filatelic Marian Jianu, să redeschid subiectul aplicării acestor supratipare, în speranța că lumea filatelică va contribui cumva la acesta. Cei care, după opinia mea, ar fi putut contribui la lămurirea acestor pete albe în filatelia românească nu au făcut-o până în prezent. Mă refer la acei colecționari care dispun de material de studiu.


Considerații istorice

Foarte pe scurt, deoarece subiectul a fost deja tratat de alti autori.
      La sfârșitul anului 1916, armatele Puterilor Centrale ocupă o bună parte din teritoriul național al României. În 10 iulie 1917
(informație revizuită - June 1, 1917, Ediția de război nr. 165 din Bukarester Tagblatt nr. 148/May 31 1917*****), printr-un ordin al Administrației militare se stabilesc regulile și tarifele poștale. Față de restul teritoriului ocupat aflat sub Administrația Militară din România (M.V.i.R.), un teritoriu care cuprindea zona din imediata apropiere a frontului (cuprinzând județele Buzău, Râmnicu Sărat, Putna și Brăila) a intrat în administrarea Armatei a 9-a. Orașul Focșani (centrul administrativ al județului Putna) a intrat sub ocupație germană la 25 decembrie 1916 și avea să fie eliberat abia la 10 noiembrie 1918. Aici și-a stabilit sediul Comandamentul Corpului 1 Armată din cadrul Armatei a 9-a, comandantul Corpului 1 Armată fiind generalul Kurt von Morgen (*).
      Din punct de vedere fiscal lucrurile s-au mișcat mult mai repede. Astfel, încă din ianuarie 1917, odată cu reglementarea de către Administrația Militară din România a legislației prin adoptarea legilor românești din 4 februarie 1906 și din 24 decembrie 1914 (cu taxele aferente modificate însă), se supratipăresc timbrele fiscale și de ajutor cu supratiparele M.V.i.R. (***). În zona Armatei a 9-a, ca o precursoare a emisiunii de timbre fiscale supratiparite cu "Gültig 9. Armee" apare la Focșani (unde era sediul comandamentului Corpului I de Armata din cadrul Armatei a 9-a) o emisiune de timbre fiscale locale cu supratiparul "Steuermarke/Gültig fur/1. Res - Korps/", cu valorile de 10 Bani, 30 Bani, 1 Leu și 5 Lei, menționată în Catalogul timbrelor fiscale românești, ediția 2011, realizat de Ing. Mihai Cojocar, la emisiuni diverse, pag. 249, fără a se da foarte multe date despre ea (*).

foto 2
      Nu întâmplător amintesc de această emisiune, autorul articolului în cauză fiind și posesorul dovezilor pentru cea mai timpurie circulație a timbrelor fiscale cu supratipar "Gültig 9. Armee" în chenar gros, 13 octombrie 1917 (*). Este o informație extrem de importantă, având în vedere că în toată literatura de specialitate se evită menționarea unei date exacte, specificându-se doar anii 1917/1918. Se poate presupune mai departe că timbrele cu supratipar "Gültig 9. Armee" cu chenar gros au fost create special pentru nevoile armatei a 9-a și supratipărite local, înlocuind emisiunea provizorie de timbre locale din Focșani. De ce apar utilizate fiscal numai la Focșani ? De ce apar timbrele fiscale de 30 bani cu supratipar M.V.i.R. în chenar dublu vertical peste care s-a supratipărit Gültig 9. Armee cu cadru gros, 5 semnalate până în prezent din care una cu <9 căzut>, utilizate în zona Râmnicu-Sărat, Buzău, Brăila ? De ce apoi s-a trecut la executarea supratiparului cu cadru subțire, ajungându-se la supratipărirea timbrelor model GERMANIA pentru necesitățile poștale ?

foto 3
      Pentru necesitățile fiscale, la Fabrica de Timbre din București au fost imprimate tiraje noi de timbre cu clișeele existente, folosite și la tirajele anterioare, supratipărite cu "M.V.i.R.", doar marginile de coală fiind înlăturate pentru a se ușura operațiunea de supratipărire. Nu s-au semnalat până acum timbre fiscale românești cu supratiparele ocupației germane care să aibă margini de coală. Valorile fiscale de 10 bani, 30 bani, 1 leu și 5 lei s-au supratipărit în coli de 50, iar timbrul de ajutor de 10 bani, în coală de 100, dar este foarte posibil să se fi folosit și fragmente de coli. La timbrul de ajutor de 2 lei, nu am întâlnit formațiuni mari, dar presupun ca tot în coli de 100 de exemplare au fost.
      Cea mai timpurie dată de utilizare fiscală semnalată pentru supratiparul "Gültig 9. Armee" cu cadru subțire este tot la Focșani: 13.12.1917. Sunt foarte puține documente cunoscute, iar numărul de timbre neuzate rămase în formațiuni mai mari de o pereche nu este destul de mare pentru a elabora un studiu complet. La timbrele fiscale cu supratiparul în chenar gros, cea mai târzie dată de folosire întâlnită este 24 august 1918, pe un document anulat la Brăila, iar la cele cu supratiparul în chenar subțire, cea mai târzie dată întâlnită este 23 martie 1919 pe un document anulat la Buzău, întârziere facilitată de prelungirea datei de retragere din circulație cu 30 zile conform Decretului Lege nr. 868 din 25 februarie 1919(***). Majoritatea timbrelor fiscale cu cele două supratipare folosite în perioada războiului și după încheierea lui, apar circulate sau anulate în zona Focșani, Râmnicul-Sărat, Buzău, Brăila. Restul, cantitățile de "făcături" circulate poștal, apar anulate cu ștampile de zi BUKAREST, unele posibil antedatate, fără a se ține cont de tarifele poștale în curs sau de destinația normală a timbrelor fiscale.


foto 4
Procesul de supratipărire

      Am precizat în articolul precedent că supratiparul a fost alcătuit din corpuri de literă, linii și spații tipografice, toate acestea alcătuind câte o casetă de supratipar (clișeu). În funcție de câte corpuri de literă identice erau în caseta tipografului, s-a alcătuit un ansamblu de astfel de clișee (planșe de supratipar) despărțite prin spații tipografice, fixate cu un colier-cadru pe suprafața plană a mașinii de tipărit (**). Din cauza acestui procedeu, apar tot felul de erori și așezări neuniforme, impresiuni de intensități diferite care uneori generează deformarea elementelor tipografice sau accidente de tipul "9 căzut". Supratipărirea s-a facut pe mașini tipografice de tip Heidelberg ori Boston-Tiegel pentru formate mici, ușor de montat și transportat (foto 2, 3, 4).
      Fiind vorba de tiraje mici și pentru dimensiuni de timbre diferite, nu s-a făcut un clișeu unic zincografic, forma de tipar cu un număr anumit de clișee (despărțite pe verticală și orizontală prin spații tipografice) era refăcută ori de câte ori se schimba formatul timbrelor pentru supratipărit, fiind înlocuite sau puse la loc spațiile tipografice de separare dintre clișee. Pentru eficientizarea muncii, clișeele nu se demontau, ordinea lor rămânând aceeași, doar spațiile dintre ele fiind modificate. Sunt relevate trei tipuri de montaj, pentru 10 bani timbru de ajutor (la valoarea de 2 lei cu cadru subțire, se regăsesc microsemnele dar fără niște formațiuni mari, poziționarea este incertă), pentru 10 bani timbru fiscal și pentru 30 bani, 1 leu și 5 lei (la supratiparul cu cadru subțire). Atât la supratiparul cu cadru gros, cât și la supratiparul cu cadru subțire, repetarea microsemnelor de la clișeele învecinate se păstrează la toate valorile, numai ordinea lor fiind diferită, de la caz la caz.
      Așa cum am menționat deja, este foarte posibil ca prima supratipărire cu Gültig 9. Armee cu cadru gros pe timbrele fiscale să se fi executat chiar la Focșani, dar această ipoteză încă trebuie cercetată. Deocamdată, numărul pieselor circulate cunoscute este mult prea mic în comparație cu numărul de exemplare necirculate și care nu se pot localiza zonal. Faptul că la o parte din blocurile cu supratiparul cu cadru gros studiate, la toate valorile, se întâlnesc variante diferite de așezare, dar cu aceeași repetare a clișeelor cu microsemne caracteristice, m-a determină să amân publicarea rezultatului cercetării într-un articol viitor.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   9 10   1 2 3 x x 1 2 3
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20   9 10   4 5 6 x x 4 5 6
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   9 10   7 8 9 x x 7 8 9
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20   9 10   10 11 12 x x 10 11 12
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10   9 10   13 14 15 x x 13 14 15
                      9 10                  
De asemenea, sunt în posesia a cel puțin patru variante de așezare în blocuri a celebrei erori cu "9 căzut", care se deosebesc prin microsemne diferite ale clișeelor vecine. Plecând de aici, informația potrivit căreia această eroare există doar de două ori în coala de 50 ar putea fi revizuită. Reproduc aici doar câteva dintre variantele întâlnite. Numerele date nu au legătură cu cele de la supratiparul cu cadru subțire, ele ilustrează doar modul de repetare a clișeelor în blocurile studiate:
      La supratiparul cu cadrul subțire situația este sensibil mai simplă, poate și datorită ultimei achiziții. O voi detalia mai jos. Până atunci voi explica modul în care a decurs procesul de supratipărire.
foto 5 foto 6 foto 7 foto 8
foto 9 foto 10 foto 11 foto 12
      Pe mașinile Boston-Tiegel se puteau tipări lucrări de formate mici, antete pentru firme, calendare mici, etichete, invitații, cărți poștale și orice altă lucrare de format mic și în tiraj mic. Procedeul de lucru și manipularea sunt simple și le poate executa și un copil. Primul pas este desigur culegerea formei de tipar și montarea ei în rama-cadru [4] (foto 5, 6, 7). Apoi montarea ramei pe mașină, amplasarea ghidajelor pe placa port hârtie [6] (foto 8), amestecarea pastei de cerneală și aplicarea ei pe placa rotativă [2] (foto 9, 10) și, în final, pornirea mașinii. Cele două-trei role de cauciuc [5] (foto 11) acționate manual [1] sau cu pedală de un arbore cu excentric [3], trec peste rama-cadru, se încarcă cu cerneală de pe placa rotativă de sus, se întorc peste rama cadru depunând egal cerneala peste forma de tipar.

foto 13
În momentul în care rolele coboară sub forma de tipar, placa port-hârtie este presată pe forma de tipar și apoi este îndepărtată înainte de următoarea cursă în sus a rolelor. Procesul durează câteva secunde, timp în care operatorul poate înlocui hârtia sau timbrele pe placa port hârtie (foto 12). Apoi operațiile se repetă în mod similar. Etapele principale sunt reproduse mai jos și se pot vedea în filmulețe online (****).

foto 14
      Datorită factorului uman, se întâmplă ca timbrele să fie așezate strâmb sau decalat față de marcajele inițiale. Astfel apar decalaje, înclinări și dovezi ale supratipăririi "pe bucăți". Coala, care a deschis calea către acest articol, a fost trecută de trei ori prin procesul de supratipărire. Pe jumătatea din stânga, clișeele de supratipar se află în poziție verticală. Pe jumătatea din dreapta, ele sunt înclinate spre dreapta cu 1,56 grade, dar pe spatele acestei jumătăți a colii se poate distinge întregul bloc de report imprimat încă odată în orb (fără cerneală), tot înclinat spre dreapta, dar numai cu 1,14 grade (varietatea denumită în limba germană blinddruck) (foto 13). Explicația ar fi că operatorul a uitat să pună pasta de cerneală, a acționat mașina cu coala deja fixată între ghidaje, mașina și-a făcut datoria și a imprimat supratiparele, ele presând însă hârtia exact ca un timbru sec. Operatorul a observat greșeala și a efectuat din nou operațiunea, de data aceasta cu cerneală pe placă. Apoi a mutat coala și a tipărit și jumătatea cealaltă. Iată și alte dovezi ale tipăririi "pe bucăți" sau a neglijenței operatorului (foto 14, 15).
Prin analiza comparată a mai multor formațiuni mari din valori diferite, am descoperit microsemne specifice pentru fiecare dintre cele 25 de clișee care constituie forma de tipar (clișeul de report) pentru supratiparul "Gültig 9. Armee" cu cadru subțire. Chiar dacă uzura care a luat naștere în timp, calitatea hârtiei și gradul de cerneluire a formei de tipar fac ca unele microsemne să fie mai greu de recunoscut, structura de 5 x 5 și ordinea rămân neschimbate la absolut toate blocurile studiate. Desigur că la unele timbre izolate identificarea poziției în cadrul unui report poate fi mai dificilă, având în vedere existența factorilor enumerați. Am întâlnit blocuri mari ale timbrului fiscal de 10 bani, la care "ciocul de rață" de la poziția 2 nu mai apare, ori pentru că a fost retezat, ori pentru că el a apărut mai târziu din cauza deteriorării clișeului, dar toate celelalte microsemne sunt identificabile. De asemenea, la timbrul de ajutor de 10 bani, datorită culorii brun-violet a timbrului, microsemnele se pot vedea foarte greu. Apelați cu încredere la un program de prelucrare a imaginilor și, cu instrumentele puse la dispoziție, veți putea descoperi ceea ce nu se vede cu o lupă sau cu ochiul liber. Eu voi reda pentru fiecare clișeu microsemnele de bază și eventuala evoluție sau involuție a lor depistată pe materialul studiat.
foto 15


Reconstituirea clișeelor blocului de report

      În reproducerea următoare prezint cele 25 de clișee ale reportului, cu săgeți spre microsemnele caracteristice. Trebuie însă reținut că există câțiva factori care pot îngreuna identificarea poziției în cadrul reportului. Tipul hârtiei (simplă sau cretată), uzura fiecărui clișeu, cantitatea de cerneală cu care s-a aplicat supratiparul, toate acestea pot face uneori imposibilă determinarea poziției (pentru unicate).

foto 16
Iată, pe scurt, principalele caracteristici ale clișeelor:
1. ü cu picior stânga. alungit; t; A ușor deformat; linie cadru st/dr sus ciocuri mici.
2. cioc de rață dr. sus (la majoritatea 10 b fiscal lipsă); t scurt cu cruce mică; r bucla turtită; fisuri cadru stânga.
3. cioc mic dr. sus și punct exterior; l cioc în sus; A ancrasat; r bucla curbată aproape lipită de m; ultimul e alungit.
4. colț despărțit dr. sus; t scurt și deformat; r bucla curbată; ü primul punct mic și ciocurile aproape lipite; linie cadru jos fisurată jumătatea dr.
5. linie cadru despărțită dr. sus, st. jos; A uneori ancrasat; ü punctele și partea de sus înclinate spre dr.; r bucla mică; ultimul e ancrasat.
6. colțuri cadru ușor evazate; t cruce scurtă; l cioc scurt; ü picior dr. scurt; r bucla mică.
7. cioc dr. sus și punct exterior; A ancrasat; ultimul e alungit; linie oblică slabă între 9 și punct; g cu codița în sus.
8. colțuri cadru dr. sus și jos; ü primul punct aparent sau lipsă; g bucla jos ancrasată și codița orizontală; A ancrasat; l fără cioc; r bucla scurtă.
9. colțuri cadru dr. sus și jos și stânga jos; ü primul punct aparent; l cioc mic sau lipsă; r bucla scurtă; m bucla spate mai jos și tălpile lipite; 9 cocoșat sau deformat; i cu punct mic; A cu tălpile aproape lipite.
10. linie cadru jos stânga; A ancrasat (nu la toate) și deformat dreapta; r înclinat dreapta; punct în exterior colț cadru dreapta jos; ü punctul din dreapta mai mare; între l și t slabă line oblică jos.
11. între cioc G și cioc ü o linie oblică aparentă uneori accentuată; uneori A și ee ancrasate; ü al doilea punct înclinat și mai mic; la colț cadru st. jos interior spărturi; punct exterior pe line cadru st. în dreptul lui 9.

foto 19
12. linii cadru la colțuri stânga/dreapta sus și dreapta jos ușor despărțite; r bucla turtită; 9 cocoșat și deformat;

foto 17
13. ü punctele aproape lipite; g codița scurtă; A ancrasat (nu la toate); r unit de m cu linie subțire; m bucla a doua mai jos; 9 cu spate drept.
14. cioc slab exterior colț cadru stânga sus; t mic și înclinat; r aproape lipit de m; mee fisurate diagonal; linie cadru stânga subțiată interior și defecte colț cadru stânga jos.
15. linie cadru dreapta jos umflătură exterior; linie laterală dreapta defectă la e și stânga defectă la 9; 9 cocoșat; A talpa dreapta.

foto 18
16. linie laterală cadru stânga jos lovită; linie cadru jos dreapta cu întreruperi la interior; r bucla și cioc scurte.
17. t cruce mică; r bucla turtită; ü picior dreapta deformat; mee fisurate diagonal; colț stânga și dreapta jos fisuri.
18. ü al doilea punct înclinat (nu la toate); 9 deformat jos (uneori punct lipit de el); r bucla și ciocul scurte; exterior colț cadru dreapta uneori punct de culoare.
19. vârf A fisurat median și mee fisurate diagonal; ü picior fisurat (alteori încărcat cu culoare); colț cadru stânga ușor deplasat interior; virgulă după 9 în loc de punct.
20. colț cadru dreapta sus dezlipit; line cadru sus ancrasată exterior jumătatea stângă (valuri); linie cadru dreapta jos slab umflată; 9 deformat jos spate.

foto 20
21. cioc mic colț cadru dreapta sus; colț cadru dreapta jos spart interior și linie oblică în exterior; ü primul punct aparent; linie cadru jos întreruptă sub punct.
22. cioc mic colț cadru dreapta sus; ü primul punct aparent; m latura dreapta deformată; linie cadru sus cu valuri exterior stânga; linie cadru jos spărturi interior stânga.
23. linie cadru sus ancrasată în exterior (valuri); linie cadru jos dreapta îngroșată exterior.
24. colț cadru dreapta sus dezlipit (uneori spre cioc); ü primul punct lipsă (uneori aparent); A ancrasat; linie cadru stânga ancrasată exterior jos; m tălpile aproape lipite.
25. cioc proeminent colț cadru dreapta sus; colț cadru dreapta jos dezlipit.

Bibliografie:

        * Prima emisiune fiscală din zona de administrare a Armatei a 9-a, Adrian Apostu, http://www.revenues.ro;
      ** Timbrele de ajutor și fiscale cu supratiparul "Gültig 9. Armee", Marian Jianu și Francisc Ambruș, FILATELIA, Nr.9/2008; http://www.revenues.ro;
    *** România, catalog specializat al timbrelor fiscale, 1872-1919, Francisc Ambruș 2010.
  **** The Letterpress Revival, Letterpress Printing, Letterpress printing @ Myrtle Alley Press, Antique Letterpress demonstration, http://www.youtube.com/
***** Die Landespost im besetzten Rumänien, Franz Josef Mutter; Tarifele, taxele și gratuitățile poștale în România 1841-2008, vol. 2, Călin Marinescu; Kriegsausgabe No 165, Bukarester Tagblatt, no. 148, 31 Mai 1917
Francisc Ambruș, 07/2012

 
 © www.revenues.ro